U know you´re from Sweden when

Rolig sida om det typiskt svenska beteendet:
http://sweden.of-cour.se/

Några exempel som blivit uppenbara efter min flytt:

1. You either take it for granted that cars will stop for pedestrians OR you have serious difficulties crossing the street when there is a red light. Even when there are no cars.

En vacker dag kommer jag att bli påkörd i detta land där folk kör som idioter. En rött ljus är ingen garanti för att bilarna kommer att stå stilla. Och sekunden då den gröna gubben blir röd gäller det att befinna sig på tryggt avstånd på trottoaren för då jäklar i mejen gasar de på oavsett om folk är på väg över gatan eller inte. Så i det här fallet anser jag nog att det sistnämnda beteendet är befogat.

5. You don’t mind walking instead of taking the car.
 
Folk är så fruktansvärt lata här, det tar ca 30-40 minuter att gå hemifrån mig in till stan, ändå ska folk envisas med att ta metron hela tiden. På vägen in till stan går man dessutom igenom jättefina kvarter med massa mysiga skyltfönster att titta i, plus att det är sol och 20 grader varmt, det finns liksom inga argument för att tränga in sig i en tråkig tunnelbana istället.

17. You get extremely annoyed with inefficiency.

Jag bor i Spanien, landet som envisas med att gå och lägga sig och sova flera timmar mitt på dagen, och  som dessutom inte ens har butikerna öppna på söndagar. Att få någonting gjort här är näst intill omöjligt om man inte planerar in sina aktiviteter exakt timme för timme för att kunna arbeta runt siesta-tiden. Missförstå mig inte, siesta är underbart, så länge man inte har en miljon saker att hinna med under dagen, vilket ofta är fallet för mig.

19. You take your shoes off when entering a house, and don’t get why non-Swedes find that funny.

Mina strumpor är alltid kolsvarta i slutet av dagen då jag är den enda som inte springer omkring med skorna på mig inomhus här. Av någon anledning är jag ensam om att äcklas av tanken att man med skorna drar in hundbajs-partiklar och annat otrevligt från gatan.

25. You take it as a personal insult when someone looks at you on the bus.
 
Haha, sant.  En annan kulturkrock jag blivit medveten om är följande: Ca 80 % av den manliga populationen ropar saker efter en på gatan här, dock alltid komplimanger som guapa (=vacker kvinna), my queen, godess och liknande. I början fann jag det ändå irreterande och kände mig lite smått äcklad av alla dessa uppenbarligen översexuella män utan någon som helst respekt för kvinnor. Förvånansvärt snabbt vänjer man sig dock och för någon dag sedan blev jag nästan lite förolämpad då jag gick hela vägen till skolan utan att en enda sa någonting(!) Jag kunde inte låta bli att fundera; är det min frisyr? Ser jag tjock ut i den här tröjan? Vad har jag gjort för fel?? Hahaha...!

26. You think people are too intrusive when they stand closer than 1½ meter away from you, even if you are at a crowed busses or trains.

Trottoarerna är svinsmå här. Ca 1 meter breda, det är jättejobbigt med tanke på att man möter folk hela tiden och därmed tvingas ut i gatan alternativt byta till trottoaren på andra sidan för att inte behöva komma för nära.

40. Everytime you see a swedish brand/actor/company/phone/car/furniture store you feel compelled to point that out to your Non-Swedish friends (with barely hidden pride in your voice).

Idag blev jag helt exalterad av att hitta Wasa knäckebröd i snabbköpshyllan, tyvärr var jag där själv så jag hade ingen att dela upplevelsen med.

41. You get annoyed by people standing to the left in the escalator.

Jag blev själv tvungen att stå till vänster idag då det var fullpackat med folk i rulltrappan och tyckte det kändes oerhört jobbigt, tittade mig nervöst omkring hela tiden utifall jag skulle få arga blickar av någon som ville passera, men det var ingen som reagerade.

66. You collect plastic bags, and can’t believe you get them for free abroad.

Haha, första gångerna jag var och handlade vågade jag knappt ta plastkassarna för jag var rädd att den i kassan skulle bli arg på mig för att jag inte betalat för dem...

31. You get cranky if you don’t get to eat “havregrynsgröt” every morning.

Alltså, jag hittar inte havregryn här nere... Finns det inte alls eller bara i vissa affärer, eller vad...?


Kommentarer
Postat av: Sweden fan

Hey, thanks a lot! You are welcome to commment it on Sweden.Of-Cour.se too!

2009-11-09 @ 09:28:35
URL: http://sweden.of-cour.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0